Help, storytelling!

Help!
Storytelling, je wordt ermee doodgegooid. Hans en Grietje op bedrijfsniveau. Wat moeten we ermee?
Verhalen en droge zakelijke bedrijfscommunicatie blijven twee werelden die moeilijk naar elkaar toegroeien. Verhalen blijven leuk om te horen, zakelijke presentaties zijn zo slaapverwekkend als het spinnewiel van Doornroosje.

Vastgeroeste cultuur of gewoontes zijn moeilijk te veranderen en het wordt nรณg moeilijker als er dan ook nog eens een veilig kader ontbreekt, als er geen veilige regeltjes zijn waar we ons aan kunnen vasthouden op onze veranderingstocht.

Hoop
Gelukkig zijn er prachtige inzichten die ons kunnen inspireren van saai naar fris, zoals deze. Stories are data with a soul. Wanneer je nog eens een presentatie moet geven, leg er eens wat soul in, breng die droge data tot leven, koppel er een gevoel, ervaring of concreet voelbaar resultaat aan vast.

Serieuze stap …
Misschien ben je nog niet klaar voor het maken van inslaande verhalen, maar zet nu alvast je eerste stappen door leven te brengen in de saaiheid van data. Vergeet die grafiek van de stijging van de accijnzen op de dieselprijs. Vergeet die 35.28 % hogere dieselprijs aan de pomp, maar deel gerust je verhaal dat je schrok toen deze ochtend je volle tank + koek en koffie plots boven de 75 euro uitkwam.
Voelt 1000 euro of 2000 euro over hebben op het einde van het jaar aan als een groot verschil of zijn het vooral droge briefjes in een droge portemonnee of saaie cijfers op een even droog bankafschrift? Maar hoe voelt het verschil aan tussen een weekje aan zee en een cruise?

Hoop is terecht ๐Ÿ˜‰
Er zijn dus mogelijkheden om je publiek te behoeden voor een bijnadoodervaring tijdens je presentatie. Je hoeft geen Andersen of Grimm te zijn, maar begin al gewoon met het omzetten van droge informatie in makkelijk begrijpbare en tastbare gebeurtenissen of ervaringen, dan ben je al heel ver en blijft je publiek in leven ๐Ÿ˜‰.

Succes en plezier!

Guy

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *